Laden

ArtTechTour

Aanvullend lesmateriaal

Art as Food

Over krimpen en voedselvoorziening
  • Wat kun je allemaal wel en juist niet doen, als je een 50 cm groot bent? Hoe ziet jouw school, huis, vervoer, hobby er dan uit? Welke problemen, behalve ruimte- en voedseltekort, zijn er op deze manier op te lossen? En welke nieuwe uitdagingen en mogelijke gevaren ontstaan er juist?
  • Waar zouden we kunnen wonen als het geschikte land “op” is? Diep in de zee? In de ruimte? Wat zou een oplossing kunnen zijn, naast zelf krimpen? En hoe en waar kunnen we voedsel verbouwen?
  • Wat voor voedsel eet je als je zo klein bent? En hoeveel voedsel heb je dan echt nodig om te overleven?
  • Ontwerp je eigen, ultiem voedzaam product. Wat moet hier allemaal inzitten? Hoe kun je dit ontwikkelen, bewaren en aan de man brengen? Bedenk een reclamecampagne voor dit product.
Over biomimicry
  • Er zijn ook dieren die juist gedijen op het eten van afval. Zoals schimmels, algen en bacteriën die chemicaliën eten. Wat zou de mens kunnen “leren” eten?
  • Kunnen wij leren van dieren? Wat doen zij om zuinig met hun voorraden, energie en vocht om te gaan? Bijvoorbeeld in winterslaap gaan? Of zouden we net als planten van de zon kunnen leven?
  • Ook de mens heeft dieren op zo’n manier gefokt om meer op te brengen met minder voeding en ruimte. Hoe zouden we ons eigen lichaam zo kunnen manipuleren om minder nodig te hebben?
  • Biomimicry gaat over wetenschap, techniek en ontwerpprocessen, geïnspireerd op materialen, processen en kenmerken van organismen (en de natuur in brede zin).
  • Bekijk de talk van Janine Benyus

Art of Moving

Over technologie en toekomst
  • Hoe kunnen kunst en technologie ons helpen naar een positieve toekomst? Kan kunst en technologie ons helpen hierover te filosoferen?
  • Kun je met een technologische oplossing een probleem in jouw dagelijks leven oplossen?
    Nemen machines en robots al onze werkzaamheden over? Hoe zie jij dan de toekomst van werk?
  • Apparaten zijn op zichzelf statisch, maar op heel veel verschillende manier zetten wij ze in beweging. Hoe kun jij iets in beweging zetten? Is er altijd menselijke inmenging nodig?
    Hoe ben jij onderdeel van technologie?
  • Moet een apparaat een nut of functie hebben? Ontwerp een nutteloze machine. Inspiratie nodig? Bekijk Wallace & Gromit, of de TED Talk van Simone Giertz.
Over utopie en dystopie
  • Wat is een dystopie? Ken je boeken, series en films, over een niet zo rooskleurige toekomst? En welke dystopische games ken je (er bestaan er heel veel)?
  • Wanneer heb je minder kansen op succes is het leven, denk je? Hoe kun je in de “onderste laag” belanden of buiten de poort (boot) vallen?
  • Bekijk ‘Toren van Babel’, van Pieter Bruegel zien, uit 1563. Wie weet wat Babylon was? Wie kent het verhaal uit de bijbel?
  • Hoe zou een alternatieve utopische Babylonische toren eruit zien? Waar bestaan de lagen uit? Wat zijn de activiteiten? Ontwerp met elkaar een bijzonder aangename, utopische toren.
  • Stel je voor dat jij een architect voor de samenleving bent. Hoe zou jij de steden willen herinrichten? Hoe kun je technologie, volgens Kingma de oorzaak van alle disconnectie, juist op een positieve manier inzetten?

Art as History / Art as Future

Over toepassingen van het web
  • Gebruik je vaak Google maps? Waar zou je Google Maps of games als Minecraft, nog meer voor kunnen gebruiken?
  • Wie bepaalt eigenlijk, wat er op een kaart komt?
  • Kennen jullie meer voorbeelden van technologie of software, wat voor iets heel anders gebruikt wordt? Kun je zelf toepassingen bedenken voor games of apps?
Over technologie en ambacht
  • Kun je met gebruikmaking van technologie ambachtelijke en authentieke kunst maken?
    Welke activiteiten, beroepen of maakprocessen zou de mens, volgens jullie, nooit moeten uitbesteden aan technologie?
  • Jeanine’s werk doet ook denken aan spinnenpoten, krabbenpoten, of vingers op een typemachine. Ontwerp je eigen “kunstmachine”, geïnspireerd door processen of kenmerken van planten of dieren uit de natuur (biomimicry).
  • Wat is “authentieke” of ambachtelijke kunst eigenlijk? Kan Janine haar handtekening wel zetten de gemaakte kunst door de machine zetten? Van wie is dit werk nou echt; wie heeft het auteursrecht?
  • Vaak is een ontwerp of apparaat een volgende stap van zijn vorige versie. Doe onderzoek naar de geschiedenis en ontwikkeling van een bepaald apparaat of machine. Welke onderdelen zijn eigenlijk nu niet meer nodig, maar zitten er nog wel in? Welk ontwerp is écht radicaal anders?

Art as Therapy

Over herinneringen van apparaten
  • Welk verhaal zou je telefoon vertellen over jou en over zijn leven als jouw telefoon? Schrijf het levensverhaal van een stukje elektronica dat je onlangs hebt weggegooid of niet meer gebruikt. Schrijf het in de eerste persoon, vanuit het apparaat, en geef ‘m een naam. Bedenk hoe het leven “begon” en bedenk ook hoe het eindigde.
  • Ontwerp een begrafenisritueel voor een afgedankt stukje elektronica. Zoals een oude telefoon, een digitaal huisdier, een avatar waar je mee gespeeld hebt.
  • Ontwerp een product om jouw oude smartphone mee te troosten en te eren.
Over het effect van geluid
  • Ontwerp een geluiden-kast, met jouw favoriete muziek of geluid voor iedere emotie. Welke muziek gebruik je om jezelf op te hypen als je gaat sporten? En welke muziek luister je als je je down voelt?
  • Bedenk een lied om jouw oude smartphone mee te troosten.
  • Ontwerp een geluids- of geurcapsule van jouw mooiste jeugdherinnering. Gebruik hiervoor een soundmap (of scentmap).
  • Ontwerp een troostende “audio-knuffelmuur”, dus niet voor de tast, maar voor het gehoor. Voor wie maak je het? Voor eenzame ouderen, angstige kinderen, gestresst kantoorpersoneel, verdrietige leeftijdgenoten?

Art as Play

Over spelen
  •  De ‘homo ludens’, de spelende mens, van Constant (betrokken bij de CoBrA groep). Het doel van de mens is om te spelen, niet om te werken. Dat was zijn utopische wereldbeeld.
  • Digitale bands of kunstenaars. Denk aan de band Gorillaz, maar daar zitten wel nog echte muzikanten achter. Er zijn ook compleet digitale artiesten die je kunt volgen. Zoals Hatsune Miku. Maak een playlist op basis van een emotie, om een robot deze emotie te “leren” ervaren. Zoek er eventueel ook versterkend beeldmateriaal bij.
  • Schrijf een haiku of gedicht namens een elektronisch apparaat. Wat is zijn/haar verhaal? Waar gaat het over? En hoe klinkt het?
Over creativiteit
  • Is spelen alleen iets voor de mens? Kan een computer of robot ook spelen?
  • Wat is de functie van “spelen” eigenlijk?
  • Kan een computer ook muziek, of andere vormen van kunst, maken? Is dit dan “echte” creativiteit? Wat betekent creatief zijn voor jullie?
  • Is het oké om een computer te gebruiken voor een creatief doel, niet alleen als middel, maar als maak-partner? (Dj’s doen al jaren niet anders.) Bekijk bijvoorbeeld digitale artieste Hatsune Miku. Zullen er in de toekomst meer van dit soort artiesten bestaan?
  • Kan een robot emoties aanleren en leren kennen? Wat is het verschil tussen kunnen herkennen en zelf echt ervaren?