Laden

ArtTechTour

Art as History/Art as Future

GeoGoo – JODI

JODI, bestaande uit Joan Heemskerk en Dirk Paesmans, was in het midden van de jaren negentig een pionier op het gebied van web- en internetkunst. JODI was een van de eerste kunstenaars die conventies van internet, computerprogramma’s en video- en computergames onderzocht en ondermijnde. De groep maakte als een van de eersten gebruik van de creatieve mogelijkheden van internet. Al rond 1994 begonnen ze internet als materiaal te gebruiken. Een beroemdheid en pionier op het gebied van digitale kunst, en gewoon woonachtig in Dordrecht.

net-art.org/jodi

GeoGoo

GeoGoo is een parodie op Google Maps: de toepassing heeft een eigen wil gekregen. Symbolen vermenigvuldigen zich en tekenen geometrische figuren, terwijl de plattegrond op de achtergrond razendsnel flikkert of beweegt. Door uit een lijst opties te kiezen navigeer je naar bepaalde coördinaten op de wereldkaart, maar deze plekken zijn geheel willekeurig en betekenisloos.

We gebruiken een kaart om onze weg te vinden, om een ​​territorium uit te stippelen, om een ​​grens te markeren. In hun werk GeoGoo (2008) keert JODI de functie van een kaart om en ontlast het van elke verantwoordelijkheid om een ​​territorium nauwkeurig weer te geven of weer te geven. GeoGoo maakt gebruik van de visuele interface en iconografie van Google Maps en Google Earth en presenteert bekende topografische weergaven die lijken te bloeien met een duizelingwekkende configuratie van glitterende, stotterende kompassymbolen.

 

Over toepassingen van het web

Aanvullend lesmateriaal
  • Gebruik je vaak Google maps? Waar zou je Google Maps of games als Minecraft, nog meer voor kunnen gebruiken?
  • Wie bepaalt eigenlijk, wat er op een kaart komt?
  • Kennen jullie meer voorbeelden van technologie of software, wat voor iets heel anders gebruikt wordt? Kun je zelf toepassingen bedenken voor games of apps?

Jeanine Verloop

Jeanine Verloop (1994) woont en werkt in Rotterdam. Ze is op zoek naar oude ideeën in onverwachte vormen en constant bezig met een verdere ontwikkeling in haar eigen proces, én het ontwerpproces.

jannetjejeanine.nl/

Cognizant

Voor de toekomst van technologie kijkt Jeanine Verloop naar technieken uit het verleden, waarbij ze opmerkt dat we te afhankelijk zijn geworden van bruikbaarheid en efficiëntie en daardoor vervreemd zijn van ons vermogen om te dromen. Haar printapparatuur combineert analoge en digitale technologie en verbindt ons weer met de verloren schoonheid en magie van onze technische middelen.

Laten we een stap terug zetten in tijd en ruimte: is er iets te winnen bij het herleven van verouderde, verloren technieken? Hoe willen we onze toekomst eigenlijk inrichten en welke rol laten we technologie daarin spelen? Hoe begrijpen mensen opnieuw hun eigen technologieën en hun eigen rol daarin? Eigenlijk, zegt Jeanine, is zij nu de assistent en de machine zelf de maker. Jeanine ziet een zekere angst in het westen voor technologische vooruitgang.

Deze installatie is ontwikkeld tijdens een Summer Residency bij Hangar.org (Barcelona) mogelijk gemaakt door V2_Lab voor Unstable Media.

Over technologie en ambacht

Aanvullend lesmateriaal
  • Kun je met gebruikmaking van technologie ambachtelijke en authentieke kunst maken?
    Welke activiteiten, beroepen of maakprocessen zou de mens, volgens jullie, nooit moeten uitbesteden aan technologie?
  • Jeanine’s werk doet ook denken aan spinnenpoten, krabbenpoten, of vingers op een typemachine. Ontwerp je eigen “kunstmachine”, geïnspireerd door processen of kenmerken van planten of dieren uit de natuur (biomimicry).
  • Wat is “authentieke” of ambachtelijke kunst eigenlijk? Kan Janine haar handtekening wel zetten de gemaakte kunst door de machine zetten? Van wie is dit werk nou echt; wie heeft het auteursrecht?
  • Vaak is een ontwerp of apparaat een volgende stap van zijn vorige versie. Doe onderzoek naar de geschiedenis en ontwikkeling van een bepaald apparaat of machine. Welke onderdelen zijn eigenlijk nu niet meer nodig, maar zitten er nog wel in? Welk ontwerp is écht radicaal anders?