Laden
interactief touchboard geleidende verf
muziekposters, diorama’s en mini computers

Interactieve wereld

Stel je eens voor, een interactieve wereld vol sensoren die reageren als je ergens op klikt, swipet of loopt.

Sensoren werken als de zintuigen van computers en kunnen de wereld om ons heen steeds meer op maat maken. Kijk maar eens naar de trap op Rotterdam Centraal die muziek maakt. De pianotoetsen op de treden verleiden je om de trap te nemen in plaats van de roltrap. Maar wat dacht je van regensensoren aan stoplichten? Dan krijgen fietsers vaker groen als het regent.

Een interactieve wereld maken begint met het ontdekken van de functies van materialen, basistechniek en kennismaken met programmeren.

 

 

Muziekposters van papier

Ook aan papier kun je interacties toevoegen door het gebruik van geleidende inkten, camera’s en sensoren of augmented reality. Zo is dit boek lang niet alleen om te lezen en zijn reclameposters niet meer alleen iets om naar te kijken! In de les ontwerp en programmeer je een poster van papier. Je maakt een ontwerp met verf en tape. Daarna voeg je er technologie aan toe. Je programmeert met een Micro:bit een algoritme waardoor je poster reageert op aanraking en muziek maakt!

Interactieve diorama

Minder programmeren, maar grotere werelden bouwen. Ontwerp met de klas een diorama, een soort kijkdoos, van geleidende materialen. Het project begint in spelvorm waarbij interactiviteit en geleiding wordt ontdekt. Vervolgens maken de leerlingen hun eigen interactieve wereld die
geluid en licht maakt als ze het aanraken. Kunst- en techniekonderwijs met nieuwe – en oude – middelen.

Deze les kan op veel manieren aangepast worden aan thema’s, projectdagen en eindresultaten. Interactieve muurschilderingen, installaties, of juist toegankelijker voor de jongere groepen.

workshops in een 1,5 meter samenleving

Leren door te maken, experimenteren en delen is wat er in elke les gebeurt. Onze vakdocenten zorgen dat er voldoende afstand wordt gehouden en denken graag in oplossingen. Soms zijn er nou eenmaal vier handen nodig om iets te laten werken.

We werken veel met instructies via internet en video. En als er echt even niets mogelijk is op locatie dan bieden we een (online) alternatief. De vakdocent wordt vervangen door een leskist, die heeft een iets andere inhoud, maar zorgt zeker ook voor veel verwondering. Er wordt niet verwacht dat je als leerkracht alle kennis in huis hebt, maar ga op onderzoek samen met je leerlingen.