Laden

ArtTechTour

Art of Moving

Nico Parlevliet

Nico Parlevliet probeert omgevingen te scheppen waarin iets gebeurt. Verandering, beweging en het speelse, toevallige element zijn de oorsprong van zijn fascinatie. Al heel lang is geluid zijn onderzoeksterrein. Om klank te ontrafelen en zichtbaar te maken, ontstaan mechanieken, installaties en video’s. Een geluidswerk van Parlevliet kan aan twee kanten beginnen: geluid wordt beeld of beeld wordt geluid.

parl.nl/

Berg in Es

Berg in Es is een poging om zwaartekracht een geluid te geven. Oorspronkelijk was de motor die de berg opblies een oude stofzuiger. Eenmaal vol, stopte de motor en liep de berg heel langzaam leeg. In de zinken toeters trillen koperen tongen en nemen het geluid van de stofzuiger over: dat geluid is getraceerd en bleek het akkoord van Es te zijn. Nu gaat de gerestaureerde versie met de nieuwe motor een stuk sneller omhoog, maar de tonen die uit de toeter komen zijn nog steeds tonen in Es.

Danse Macabre

Danse Macabre verwijst naar een serie houtsneden van Hans Holbein de Jonge, waarin een skelet de ene keer samen met een rijk iemand danst, de andere keer met een arme zwerver. Daarin verbeeldt hij de tijdelijkheid van het aardse bestaan. Deze geluidssculptuur van Parlevliet is de eerste in een serie verwijzend naar iconische beelden uit de kunstgeschiedenis.

Over technologie en toekomst

Aanvullend lesmateriaal
  • Hoe kunnen kunst en technologie ons helpen naar een positieve toekomst? Kan kunst en technologie ons helpen hierover te filosoferen?
  • Kun je met een technologische oplossing een probleem in jouw dagelijks leven oplossen?
    Nemen machines en robots al onze werkzaamheden over? Hoe zie jij dan de toekomst van werk?
  • Apparaten zijn op zichzelf statisch, maar op heel veel verschillende manier zetten wij ze in beweging. Hoe kun jij iets in beweging zetten? Is er altijd menselijke inmenging nodig?
    Hoe ben jij onderdeel van technologie?
  • Moet een apparaat een nut of functie hebben? Ontwerp een nutteloze machine. Inspiratie nodig? Bekijk Wallace & Gromit, of de TED Talk van Simone Giertz.

Carlijn Kingma

Carlijn Kingma is afgestudeerd aan de Technische Universiteit Delft aan de faculteit Bouwkunde. Ze koos ervoor om op een alternatieve manier architect te worden. Achter haar tekentafel probeert ze werelden te creëren om de wereld om ons heen te begrijpen. Fictieve, filosofische, historische, maar vooral architecturale werelden vol ideeën, verhalen en suggesties.

carlijnkingma.com/

Een Geschiedenis van de Utopische Traditie

Utopia is een plan of visie dat ons een beeld geeft van een alternatieve toekomst. Deze kaart – Een Geschiedenis van de Utopische Traditie (2016) – neemt je mee op reis door de wereld van de westerse utopie. Het werk is gebaseerd op 42 utopische geschriften (in de breedste zin van het woord), en geïnspireerd op de ideeën van onder andere Rutger Bregman, Lewis Mumford, Manuel Lima en Donna Haraway.

Utopia wordt vaak gezien als het onmogelijke of het gevaarlijke, de wereld van naïeve dromers of totalitaire fanaten, maar we lijken te vergeten dat praktische maatschappelijke vooruitgang veelal voortkomt uit utopisch dromen. Om naar een nieuwe situatie te bewegen zijn inspirerende vergezichten essentieel. Juist nu, hebben wij Utopia nodig.

Over utopie en dystopie

Aanvullend lesmateriaal
  • Wat is een dystopie? Ken je boeken, series en films, over een niet zo rooskleurige toekomst? En welke dystopische games ken je (er bestaan er heel veel)?
  • Wanneer heb je minder kansen op succes is het leven, denk je? Hoe kun je in de “onderste laag” belanden of buiten de poort (boot) vallen?
  • Bekijk ‘Toren van Babel’, van Pieter Bruegel zien, uit 1563. Wie weet wat Babylon was? Wie kent het verhaal uit de bijbel?
  • Hoe zou een alternatieve utopische Babylonische toren eruit zien? Waar bestaan de lagen uit? Wat zijn de activiteiten? Ontwerp met elkaar een bijzonder aangename, utopische toren.
  • Stel je voor dat jij een architect voor de samenleving bent. Hoe zou jij de steden willen herinrichten? Hoe kun je technologie, volgens Kingma de oorzaak van alle disconnectie, juist op een positieve manier inzetten?