Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /var/www/vhosts/kite-educatie.nl/webspace/httpdocs/kite-educatie.nl/wp-content/themes/avoc/theme-admin/theme-admin.php on line 271 Art as Play – KITE educatie
Laden

ArtTechTour

Art as Play

Casper de Jong

Casper de Jong ontwerpt (theatrale) interactieve installaties, exposities en is archeoloog van de ‘Factory of the Future’. Hij gelooft in de mens als spelend wezen en wil mensen activeren om te spelen, zich te verbazen en zelf iets creëren.

casperdejong.com/

Zelfspelende robotfluit

Kan Artificial Intelligence menselijk gevoel omzetten in muziek? En zelfs echte composities creëren, gebaseerd op onze emoties? De Zelfspelende robotfluit van Casper de Jong componeert muziek door onze gezichtsuitdrukking te lezen.

Als we naar muziek luisteren, worden we dan geraakt door de pure schoonheid van het muziekstuk zelf? Of raakt het ons, omdat muziek onze emoties en innerlijke gedachten in een andere vorm laat horen?

Deze Robotfluit is een pionier: een van de eerste robots die menselijke emoties omzetten in muziek. Dus daarom begint hij de basis: het bespelen van een blokfluit.

Over creativiteit

Aanvullend lesmateriaal
  • Is spelen alleen iets voor de mens? Kan een computer of robot ook spelen?
  • Wat is de functie van “spelen” eigenlijk?
  • Kan een computer ook muziek, of andere vormen van kunst, maken? Is dit dan “echte” creativiteit? Wat betekent creatief zijn voor jullie?
  • Is het oké om een computer te gebruiken voor een creatief doel, niet alleen als middel, maar als maak-partner? (Dj’s doen al jaren niet anders.) Bekijk bijvoorbeeld digitale artieste Hatsune Miku. Zullen er in de toekomst meer van dit soort artiesten bestaan?
  • Kan een robot emoties aanleren en leren kennen? Wat is het verschil tussen kunnen herkennen en zelf echt ervaren?

5 Seconds of fame – André Badjebeir

Andre Badjebeir is filmmaker en mediadocent en ging op zoektocht om traditionele storingen / glitches opnieuw te reproduceren. De analoge camera filmt de persoon voor het kunstwerk maar liefst 5 seconden en laat storingen zien. Die 5 seconden zijn een stuk meer dan de halve seconde die foto’s meestal op social media bekeken worden. Dus die vijf seconden lijken weinig, maar is eigenlijk nog best lang! Zo is ‘5 seconds of fame’ een reflectie op ons social media-gebruik.

Deze analoge video-installatie wil laten mensen nadenken over de herkomst en het gebruik van social media. Met allerlei hippe filters op Instagram, Snapchat of TikTok proberen we tegenwoordig onze selfies aan te passen en te verbeteren, maar wist je dat die filters gebaseerd zijn op oudere technieken? Eigenlijk best raar, dat we nu ‘foutjes’ toevoegen om iets mooier of opvallender te maken. Met een glitch reproduceren we eigenlijk een defect, zoals de storingen van ouderwetse televisies.

Over spelen

Aanvullend lesmateriaal
  •  De ‘homo ludens’, de spelende mens, van Constant (betrokken bij de CoBrA groep). Het doel van de mens is om te spelen, niet om te werken. Dat was zijn utopische wereldbeeld.
  • Digitale bands of kunstenaars. Denk aan de band Gorillaz, maar daar zitten wel nog echte muzikanten achter. Er zijn ook compleet digitale artiesten die je kunt volgen. Zoals Hatsune Miku. Maak een playlist op basis van een emotie, om een robot deze emotie te “leren” ervaren. Zoek er eventueel ook versterkend beeldmateriaal bij.
  • Schrijf een haiku of gedicht namens een elektronisch apparaat. Wat is zijn/haar verhaal? Waar gaat het over? En hoe klinkt het?